Kisah Mimpi..


Dua mimpi dalam satu malam..

Mimpi 1
Aku tak nak cerita sebab sangat sedih & aku harap tak berlaku. Aku rasa macam aku betul-betul menangis dalam tidur. Tapi ending dia melegakan aku. Tapi aku masih sedih. Mimpi semalam macam sambungan dari mimpi 2 hari lepas, tapi 2 hari lepas mimpi yang tak sedih (seronok).

Mimpi 2
Aku mimpi kena kejar mak keliling rumah. Memang masa kecik aku pernah kena kejar, tapi keliling meja & dalam rumah saja (kes malas baca buku, dapat number corot dlm kelas, kes hisap rokok masa darjah 1, dan lain2 kes juvana). Kadang-kadang secara solo, kadang-kadang secara berkumpulan (dengan abang aku).
Selalu rotan payah nak hinggap kat aku sebab aku boleh cilok masuk bawah meja dan pick-up power compare ngan abang aku yang berbadan besar. Tapi dalam keadaan genting macam ni, pick-up abang aku juga power. Bila sekali kena, meraung la jugak dan rotan mesti patah atau hilang lepas tu.

Jalan yang paling selamat (dan selalu digunakan oleh mat2 rempit ketika diserbu polis) ialah lari ke ruang tamu, membuat pusingan U dekat meja depan dan patah balik ke ruang tengah. Di ruang tengah, ada satu lagi meja.. buat pusingan U di situ dan pecut balik ke depan. Lakukan berulang-kali sampai semua orang penat. Kalau boring, sila tukar rentak seperti pusing meja lebih dari satu kali. Lari ke tingkat atas adalah kesalahan yang amat malang sebab jalan mati.

Sepanjang malam aku asyik bersembunyi dan kena kejar. Rasa masa sangat panjang.

Lokasi penggambaran ialah sekeliling rumah mak aku kat kampung. Keadaan rumah, aku rasa macam rumah masa aku kecik2 dulu. Masa belum renovate, ada pokok2 kat depan rumah (sekarang depan rumah dah jadi kawasan lapang).

Rasa memang pelik pasal apa tiba2 aku mimpi cam tu. Tiba-tiba aku rasa macam nak balik Perlis minggu ni. Dah lama tak balik. Kalau balik pun, dua hari saja. Tapi cuma rasa sahaja kut. Minggu ni turun KL lagi kut. Pun tak tentu.

Apa-apa pun, mimpi cuma mainan tidur. Aku tak berapa kisah sangat. Cuma kadang-kala ia mengingatkan kepada perkara yang kita sengaja buat-buat tak ingat.

No comments:

Post a Comment