Anugerah Juara Lagu 2012 (AJL 27)

Perhatian: Penulis bukanlah seorang yang berada di dalam bidang muzik. Tulisan ini sekadar coretan peribadi mengenai AJL 27. Kami tidak bertanggungjawab di atas sebarang rasa sentap, kecik hati, tekanan perasan, rasa mual, pening, demam, gila dan sewaktu dengannya  akibat komen yang dilontarkan terhadap artis idola anda.


Hehehe.. saja buat gempak..

Anugerah Juara Lagu kali ni nampak macam menarik. Tapi aku lebih bersedia untuk keluar lepak minum daripada tengok tv (tapi tak keluar pun atas masalah servis provider.. SMS tak sampai kat member.. maybe dia convert jadi undian AJL kut).

Antara lagu-lagu yang ditunggu-tunggu ialah lagu daripada Black/ RJ, Amy/ Hazama dan Mojo.

Lagu Teman Pengganti (Black/ RJ) agak unik melodi dia. Pernah jadi OST untuk satu drama. Tak ingat cerita apa. Tak tau saper penyanyi dia. Rupanya lagu Black. Dan terbaru baru tau ada part rap dalam lagu ni (Oh! ketinggalannya aku.. tak pa). Citer tu agak strong (sedih kut) ditambah dengan lagu ni, memang agak sesuai.

Simetri - Amy Search/ Hazama. Aku tak paham sangat lagu ni dan agak pelik. Kekuatan lagu ni mungkin sebab ada nama Amy Search. Kalau bukan Amy Search, memang aku tak amik port langsung.

Andai kubercinta lagi - Mojo, Aku selalu dengar lagu ni dalam cerita Ameera. Mesti timbul rupa Rita Rudani bila dengar lagu ni.. Penyanyi yang ada rupa dan ada bakat. Dan mungkin sebab dia orang Perlis (Ada point kat situ.. hehe). Antara penyanyi baru yang vokal dia aku kategorikan sebagai ada class. Boleh pergi jauh kalau ada lagu-lagu yang sedap untuk dibawa.

Lagu terukir di bintang (Yuna) masa mula-mula keluar penyanyi lelaki, aku ingat gimik permulaan dan akan disambung oleh Yuna. Tapi dia nyanyi sampai abis lak. Mula-mula aku ingat Halim Othman (DeeJay radio) yang nyanyi (Sebab stail rambut, baju dan misai kut). Berani Yuna amik bukan penyanyi untuk nyanyi lagu dia. Tapi nampak lain sikit Halim Othman ni. Agak tembam. Lama-lama baru aku perasan yang itu ialah Aizat. Ohh...

Arrangement yang nampak macam klasik dengan lagu pun macam lagu lama, agak menarik dan sedap di dengar.



Lain-lain, semua ok. Masing-masing cuba memberi persembahan yang terbaik. Ada yang penuh pentas dengan orang, ada yang tak ramai orang.

Persembahan penutup oleh orang-orang lama (Rahmat Mega, Aris Ariwatan, Joey BPR dan Ramli Sarip) diiringi gitaris-gitaris otai (buat aku nak asah semula jari-jari ni) agak sempoi. Lagu evergreen yang mengimbau kenangan masa kecik.

Dan mengenai pemenang-pemenang, tak perlu aku kasi komen sebab aku bukan orang yang sesuai untuk kasi komen. Semua yang bertanding merupakan yang terbaik jika nak bandingkan dengan aku (aku yang tiada bakat.. copy paste dari post terdahulu.. hehehe).

No comments:

Post a Comment